The Daily Monitor is Uganda’s leading independent daily newspaper. Its name is shared by the Saturday Monitor and Sunday Monitor, which are also published by Monitor Publications Limited. It has an online readership of over 1,000,000. The newspaper was established in 1994 as The Monitor and relaunched as the Daily Monitor in June 2005. The paper asserts that its private ownership guarantees the independence of its editors and journalists.[2]

Ownership

The Nairobi-based Nation Media Group, owners of the prominent Kenyan daily the Daily Nation, owns 76.7% of shares in Monitor Publications Limited, with the remainder held by five other individual shareholders.

2013 police raid

The premises of the Daily Monitor were raided by Uganda police on May 20, 2013. This happened soon after the paper had published a letter allegedly written by army General David Sejusa, threatening that those opposing Muhoozi Kainerugaba for presidency risk their lives. Kainerugaba is son of the long-standing president Yoweri Museveni, who is set to step down in 2016. The same letter was also published by another Ugandan newspaper, Red Pepper, whose offices were also raided.[3]

The police siege ended on May 2013, and the newspaper and its radio stations KFM and Dembe FM, which had been switched off during the siege, were reopened.[4]