e.tv (South Africa)

e.tv is the fifth terrestrial television channel in South Africa, following three channels operated by the state-owned South African Broadcasting Corporation (SABC 1, SABC 2 and SABC 3) and the privately owned subscription-funded M-Net, operated by Multichoice. It is the first privately owned but free-to-air television station in the country. Its news reports are sometimes critical of the SABC for its alleged "close ties" to the ruling African National Congress, and have launched print and outdoor campaigns that imply an inherent bias in the SABC's news coverage. More recently, they have joined a coalition of media outlets in a lawsuit to force the courts to allow live audio and/or video feeds to be broadcast from trials involving government officials and other prominent figures. The channel broadcasts from both Cape Town and Johannesburg, with its prime time evening news bulletin at 7pm being broadcast from Johannesburg. Initially, this was broadcast from Cape Town, but this changed in 2002 with the opening of a new broadcast centre in Hyde Park, Johannesburg. Initial news broadcasts were criticised for being too Cape Town-centric and news from other regions was not given enough prominence. The late-night 10pm bulletin is still broadcast from Cape Town, and the channel's Master control still runs from its Kloof Street production centre in the city. Because of its liberal policies regarding adult content and continual reinforcement of being free-to-air while broadcasting blockbuster movies, e.tv has seemingly won the ratings war against the SABC stations, especially over the weekends. StatSat TV (formerly known as TopTV) has now announced the arrival of e+ Movies, e+ Ekasi and e+ Africa in its R99 bouquet in December 2013. The provider later apologized that the channels will only arrive in January 2014. [1]